this post was submitted on 17 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
FuryQuaker at 2024-03-17 06:53:01+00:00 ID:
kv901zj
Fattige mennesker lever mere usundt end rige mennesker. F.eks. er der en klar sammenhæng mellem rygning og indkomst .
Rosencrown21 at 2024-03-17 07:29:22+00:00 ID:
kv92y1l
Præcis.
McArine at 2024-03-17 07:18:00+00:00 ID:
kv921z0
Fattige går også mindre til lægen, og det er kortlagt flere gange, at ressourcestærke personer har nemmere ved at få bedre behandling.
Man kan give de fattige hele ansvaret, eller man kan sikre, at sundhedsvæsnet også fungerer på deres vilkår - og ikke kun for dem, der har den sociale kapital til at navigere i det.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-17 10:01:57+00:00 ID:
kvb8hy6
Det er et fuldtidsjob at være syg i Danmark.
Bare det at sørge for at man faktisk får sin tid, at dokumenterne faktisk sendes, at lægen faktisk kan ens journal osv.
Systemet er slet, slet ikke indrettet til patienten, men til de ansatte.
Min upopulære holdning, som dog nok er korrekt, er at de offentlige fagforeninger skader velfærdsstaten helt ekstremt meget.
numsebanan at 2024-03-17 07:43:17+00:00 ID:
kv941b9
Selv når de er til lægen har de svært ved at forstå og følge op på lægernes anbefalinger. Folk der er i den fattigste 1/4 de typisk også kun folkeskole uddannet.
Så vidt jeg husker var der en rapport fra sundhedsvæsnet og Aarhus Universitet der snakket om at kommunikation var en af de største problemer for læger.
Lemminger at 2024-03-17 14:40:14+00:00 ID:
kvaa6go
Det du snakker om hedder sundhedskompetencer, eller health literacy på engelsk :)
Minutes-Storm at 2024-03-17 09:36:33+00:00 ID:
kv9cvp0
Det er heller ikke kun sundhedsvæsenet her, det er også jobcentret og det kommunale der bør hjælpe i mange af de her situationer hvor helbredet går ud over arbejdsevnen. Det er designet så håbløst bureaukratisk, at man nærmest ikke har en chance hvis man ikke har et kæmpe overskud til at bokse med det kommunale, og det er ikke engang kun systemet og reglerne. Det er i den grad også de usle orme der sidder derinde og kalder sig selv for mennesker, for der er nærmest ingen chance for at de prøver at hjælpe borgerne. Tværtimod gør de dem aktivt mere syge.
Jeg har meget ofte måtte slås med dem på min kones vegne, og jeg har mødt én sagsbehandler i hele det system som faktisk var et ordentligt menneske, og hun forlod systemet fordi det var håbløst og hendes kollegaer opfordrede til at hun ikke prøvede at hjælpe..
De ægte snyltere i det danske velfærdssystem er jobcentermedarbejdere.
Glittering_Sky_267 at 2024-03-17 10:29:34+00:00 ID:
kv9h64d
Det ville være interessant, hvis du præciserede dit indlæg, der er ikke en eneste detalje fortalt om, hvordan jobcenter skulle gøre, som du skriver. De følger vel den lovgivning, som Folketinget har vedtaget. Og nej, jeg forsvarer ingen, gad bare godt nogle flere detaljer end en spand lort om jobcentre. Bedste hilsen
Minutes-Storm at 2024-03-17 16:50:20+00:00 ID:
kvavthm
Det fremgår også i det link, hvor en med lang erfaring med jobcentrerne kommer med hendes erfaringer:
Det beskriver det perfekt. De kan gøre meget mere end de gør. De ved hvem man skal spørge, hvad man kan søge, og de har mulighed for at give længere line hvis de vil. Det lader reglerne dem gøre, som jeg ved fordi netop hende her har vi været i kontakt med, og hun fulgte reglerne til punkt og prikke.
Bare et eksempel:
En medarbejder holdte min kone i kontanthjælp i 2 år, uden grund. Det var tydeligt hun ikke kunne arbejde, men denne medarbejder påstod der ikke var mere at gøre. Så flyttede vi, og fik en ny medarbejder, der øjeblikkeligt spurgte "hvorfor har i ikke søgt om ressourceforløb?" - svaret var jo, ganske enkelt, at vi vidste ikke det var en mulighed. For en ordentligt person med kendskab til reglerne og bare en lille smule menneskelighed havde jo netop foreslået det, hvis det var en mulighed. Desværre var den første jobcenter medarbejder ligeglad. Der var ingen regler i vejen, men de skulle have gjort deres arbejde, og det gad han ikke.
Det kan godt. De vil de bare ikke.
?
Glittering_Sky_267 at 2024-03-17 16:57:28+00:00 ID:
kvax13f
Ja virkelig dårlig hjælp, men du skærer igen alle over en kam, når du så afslutter med "de kan godt, det vil de bare ikke", men du fik jo hjælp i et andet jobcenter. Der er sikkert ansatte herinde på reddit, der tænker deres, når de bliver alle som en, udskreget som nogle værre røvhuller, der ikke passer deres arbejde. Og det er ikke okay. For der er en lovgivning bag, der er dikteret af Folketinget.
Uzeless at 2024-03-17 09:58:36+00:00 ID:
kv9eno4
Det er nok en blanding. Kraftig sammenhæng mellem diverse livsstilsygdomme og indkomst. Rygning, fedme, sedentær livsstil, alkoholisme, nedslidte. Når de får behandling har de lav compliance så de får ringe resultater i deres behandling. At koge det ned til "de mangler social kapital og bliver ikke taget seriøst" er noget reduktivt.
Lægerne kunne helt sikkert gøre et bedre job, men der ville stadig være en rimelig asymmetrisk fordeling i levetid.
QueefMcQueefyballs at 2024-03-17 07:37:44+00:00 ID:
kv93luk
Noget andet er, at dem med færre penge, som har et arbejde, har sværere ved at lægge en hjemmearbejdsdag ind og så lige smutte til lægen, fordi de ikke har jobs, hvor man ikke stempler hårdt ind og ud. Så skal de til at tage en hel feriedag for det, kan ikke overskue det og ignorerer problemet.
KarmusDK at 2024-03-17 09:04:59+00:00 ID:
kv96spy
Så sandt som det er sagt. Jeg møder hver dag kl. 05.45 og får tidligst fri kl. 16.00
kaspar42 at 2024-03-17 08:33:05+00:00 ID:
kv97wbh
Jeg vil vove den påstand at hvis man arbejder 05.45 til 1600 hver dag i Danmark, så er man ikke fattig.
I artiklen definerer de lavindkomstgruppen som nederste kvartil. I følge DST er grænsen for nederste kvartil en indkomst på 191.600 om året.
KarmusDK at 2024-03-17 10:16:48+00:00 ID:
kv9g4b5
Nej jeg er ikke fattig. Min gennemsnitsindkomst er 176 kr i timen ekskl. fritvalg og pension. Men det er et sliderjob som jeg ikke vil beholde i længden. 1-3 timers fritid hver dag efter pendling og indkøb er ikke attraktivt.
Alternative_Error414 at 2024-03-17 08:53:58+00:00 ID:
kv99ij8
Det var ikke pointen, tror karmus er ude i det koster ham penge at skulle til lægen ( hvilket også er min virkelighed ) Siger ikke det offentlige skal have døgnåbent, men det kunne være rart deres åbningstider flugtede lidt bedre med den virkelige verden, hvor folk efterhånden arbejder på alle tider af døgnet 365 dage om året..
kaspar42 at 2024-03-17 21:46:09+00:00 ID:
kvca77m
Nej, men min pointe er at hvis man er i den fattige gruppe som studiet nævner, så har man ikke et fuldtidsarbejde. Og dermed har man tid til at komme til lægen. Så det er næppe der forklaringen skal findes.
zamonto at 2024-03-17 10:07:52+00:00 ID:
kv9fenk
Hvilket inkluderer alle studerende.
Jacqques at 2024-03-17 09:00:45+00:00 ID:
kv9a1cg
Man har en eller anden ret der gør at man må gå til læge i arbejdstid hvis man er funktionær ansat.
Det helt præcise er vist at man skal forsøge at ligge besøget udenfor arbejdstid, men hvis det ikke kan lade sig gøre må man ligge det i arbejdstiden.
Hvis man arbejder man-fre i normale arbejdstider, behøver man ikke tage fri. Det er bare afsted.
MasterOfSubrogation at 2024-03-17 09:05:34+00:00 ID:
kv9af5t
Det er rigtigt og man kan jo også sygemelde sig hvis man er syg. Men når man ikke er blandt de mest resourcestærke, så kender man heller ikke altid mulighederne eller måske er man mere bange for at benytte dem. Jeg er f.eks. ikke bekymret for at miste mit job, da jeg har gode muligheder for at få et nyt, stort økonomisk frirum og en opsparing der kan holde mig kørende ret længe hvis det går helt skævt. Det er nok en større bekymring hvis man lever fra lønseddel til lønseddel.
Lemminger at 2024-03-17 14:38:21+00:00 ID:
kva9vw9
Kan mærke du meget gerne vil give individerne hele skylden. Og fair nok.
Nu ved de fleste indenfor sundhed og pleje bare at det ikke er så nemt og simpelt. Det er mere eller mindre en fact, hvis du spørger hvilken som helst sundhedsprofessionel. Din holdning er en del af problemet (stigma, individualisering etc.)
Jacqques at 2024-03-17 16:36:30+00:00 ID:
kvath44
Så kan du mærke forkert. Jeg ved ikke meget om sundhedssystemet, jeg har aldrig rigtig været i kontakt med det.
Jeg har blot videregivet en information, som ham jeg svarede ikke kendte og forhåbentligt andre der heller ikke ved det, men har brug for den viden.
Men tak for at give min holdning del af skylden.
Lemminger at 2024-03-17 16:46:12+00:00 ID:
kvav41w
Kan godt se hvad du mener. Syntes bare det er et ikke-svar.
Har brugt en del tid på sundhedssystemet mv., og de fleste rapporter og fagpersoner jeg har læst og hørt siger at der er visse barriere for mindre-bemidlede mennesker, som skaber strukturel ulighed i sundhed. Herunder arbejde, arbejdskultur og fleksibilitet.
Men sorry for det med holdningen - det var vist lige hårdt nok.
Icecream-is-too-cold at 2024-03-17 08:06:23+00:00 ID:
kv95tph
Du rammer hovedet på sømmet.
Der er også forskel på jobs. Se bare emnet herinde omkring dem som (og respekt for det) der stod frem (selvfølgelig anonymt) og skrev om hvor lidt de lavede på jobs, men at deres kandidat i det offentlige, og den (i dette tilfælde IT) sektion de sad i, forstod ingen andre, og at de derfor var anerkendte på deres jobs for deres indsats.
Det er oftest op igennem hele systemet de ressourcestærke der går flest igennem på dette niveau.
Bare af dem der kommer fra ressourcesvage hjem, er også længere nede i den uddannelsesmæssige fødekæde.
Det er en kendt sag at dem der f.eks. arbejder fuldtid i detailhandlen har ekstremt svært ved at få fri til f.eks. et lægebesøg, da de ikke ligefrem har flekstid eller andet. Når de så på samme tid lover disse - ofte unge mennesker - guld og grønne skove, hvis de takker ja til en souschef kontrakt, så er de bundet op på uendelige timer til samme løn.
freshnoticeish at 2024-03-17 08:40:37+00:00 ID:
kv98h5l
Jeg er helt enig. Jeg oplever også, at man bliver afvist eller negligeret, hvis man ikke har ressourcer til at kæmpe. Uanset om det handler om overskud eller forståelse af diverse/evnen til at sætte sig ind i love/regler/rettigheder/sygdomme/medicin osv.
En af mine relationer, har figureret meget på kommunen. Hos afdelingen for sociale ydelser, er der en uskreven regel, der hedder at første svar er nej. Hvis ansøgeren beklager sig, så kan man undersøge sagen mere og evt. sige ja. Med det resultat, at alle dem der ikke overskuer at klage over en beslutning, de er "sparet" for kommunen.
Jeg har en anden relation, som har fået cancer stadie 4. I den forbindelse er der mange ting der skal være styr på. Vedkommende har været hjemmegående, herefter flexjob og nu førtidspension. Ingen uddannelse. Her er det igen min oplevelse, at fagpersonalet agerer på én måde når hun er selv, men når vi som pårørende kommer og sætter krav til fagpersonalet, så bliver der igangsat diverse tiltag. Men man skal selv bede om det. Hvis ikke man beder om det, så får man det ikke.
Sundhedssystemet er så presset og det er synd. Og hårdt at vide, at alle de syge der hverken selv har ressourcer, overskud eller pårørende der kan hjælpe, de risikerer at blive tabt.
ExistingClerk8605 at 2024-03-17 06:59:08+00:00 ID:
kv90jux
Uden at have nogle info til at bakke mig op. Jeg tror også at fattige mennesker generalt har mere stress uden for arbejdsdagen også.
tekjunky75 at 2024-03-17 07:39:14+00:00 ID:
kv93q0i
Generelt
FuryQuaker at 2024-03-17 07:00:53+00:00 ID:
kv90oy0
Hvorfor tror du det?
ExistingClerk8605 at 2024-03-17 07:01:59+00:00 ID:
kv90s4h
Økonomiske bekymringer.
FuryQuaker at 2024-03-17 07:04:00+00:00 ID:
kv90xzf
Det ved jeg nu ikke. Da min kone og jeg var fattige, havde vi faktisk færre bekymringer, end vi har i dag. Men altså, det er jo rent anekdotisk.
RoboFleksnes at 2024-03-17 08:00:41+00:00 ID:
kv95dn0
Hvis du gerne vil af med dine bekymringer igen, så tilbyder jeg min hjælp.
Af ren og skær næstekærlighed tilbyder jeg at du kan overføre pengene til mig, så du endnu engang kan befri dig selv fra alle de bekymringer der kommer med at have penge.
brwnx at 2024-03-17 07:10:39+00:00 ID:
kv91h4q
Sean “p diddy” “Puff Daddy” combs godkender dette indlæg
RememberTFTC at 2024-03-17 07:39:03+00:00 ID:
kv93ph3
Mvh
Erik
CEO
throwaway85256e at 2024-03-17 15:06:19+00:00 ID:
kvaecla
Jamen, hvis dine penge giver dig problemer, så skal du være velkommen til at overføre dem til mig.
Jeg mangler penge til sund og næringsrig mad, så jeg kan få noget sul på kroppen og stoppe med at være undervægtig. Det ville også gøre det muligt at begynde at dyrke motion!
Jeg mangler også nyt tøj, så jeg ikke skal gå i 10 år gamle hullede bukser og ligne en hjemløs. Mine tænder er også totalt fucked, så det ville være rart, hvis det kunne stoppe med at gøre ondt 24/7.
Vores lejlighed er også fyldt med skimmelsvamp, men vi har hverken råd til at flytte eller tage kampen op med udlejer, som nægter at fikse det. Det ville også være rart, hvis jeg ikke skulle gå og bekymre mig om, hvorvidt opvasker, vinterfrakke, sko eller andre essentielle ting går i stykker, som jeg ikke har råd til at købe nyt af.
Derudover har jeg også flere diagnoser, som jeg egentlig burde tage til psykolog med, men det koster også for meget, så det kunne være rart at få styr på.
Jeg ville gerne bare én gang prøve at tage ned i Bilka og handle ind til aftensmad uden at skulle tænke på, om jeg går over budget og har råd til mad den sidste uge af måneden.
Så, ja, hvis du oprigtigt mener, at dine penge kun giver flere problemer, så skal jeg nok tage imod dem! Penge ville øjeblikkeligt fikse 99% af mine problemer.
Det er virkelig en virkelighedsfjern udtalelse at sige, at flere penge giver flere problemer. Det passer simpelthen ikke.
FuryQuaker at 2024-03-17 17:35:22+00:00 ID:
kvb3ljm
På intet tidspunkt skrev jeg, at flere penge giver flere problemer. Jeg skrev, at min kone og jeg havde færre problemer, da vi var fattige, men der var jo mange andre ting, der også har ændret sig siden dengang.
Hvis man ikke har penge til tøj og skal bo med skimmelsvamp, så er man naturligvis presset. Jeg vil da aldrig sidde og påstå andet.
signequanon at 2024-03-17 07:58:16+00:00 ID:
kv956uj
Det tror jeg, du har ret i. Der er rigtig mange hverdagsproblemer, der kan løses ved at smide nogen penge efter det.
HumorHoot at 2024-03-17 08:25:42+00:00 ID:
kv97bzq
De fattige skal gå mere på tilbudsjagt, finder oftere billigere mad (i dårligere kvalitet / lavere ernæring)
Da jeg var på SU havde jeg svært ved at få råd til at købe fx. fisk, æg og lign.
Fisk er fucking dyrt - men sundt.
EmpressIsa at 2024-03-17 08:49:22+00:00 ID:
kv995ls
Tilgengæld er æg noget af det billigste protein du kan få.
HumorHoot at 2024-03-17 14:12:28+00:00 ID:
kva5vk4
Indeed. æg er pisse gode!
spiser dem dagligt
naturens vitaminpille
Alternative_Error414 at 2024-03-17 08:30:11+00:00 ID:
kv97ocx
Kan bekræftige, går desværre ledig og min alt overskyggende bekymring er… hvad nu hvis: taget blæser af, vaskemaskine går osv osv Ikke at jeg har specielt dårlig økonomi, men den bliver udhulet mere og mere for hver måned på dagpenge, og det presser mig. ( søger masser af jobs, så det ikke dovenskab/ fine fornemmelser )
Chiliconkarma at 2024-03-17 10:01:53+00:00 ID:
kv9ex9m
Bedre økonomi giver nogle gange flere interessenter og mere eksternt pres og større konsekvenser og flere promts til at bekymre sig og mere at tabe.
Jo varmere ens økonomi er, jo større stress. Det går vel både for rig og fattig, selv om nogle rige kan gøre de reelle konsekvenser mere fjerne.
Chiliconkarma at 2024-03-17 09:55:04+00:00 ID:
kv9edhg
Det kan man se i køen til Netto, men der er også nogle jobs hvor man f.eks. kører om natten, man lever fra tankstation til tankstation og har nemt ved at finde fastfood, men svært ved at finde ordentlig føde.
Rygning kan her og der ses som en måde at håndtere stress på. Indkomst og stress kan hænge sammen.
Det vil nok være fjollet at prøve, men man kunne tænke i en hønen og ægget vinkel på rygning og indkomst eller andre usundhedsvinkler.
KarmusDK at 2024-03-17 12:10:54+00:00 ID:
kv9qdd1
Jeg har tænkt det samme i forhold til hvorfor natarbejde giver risiko for fedme. Jeg havde ingen problemer med overvægt før jeg fik fuldtidsarbejde inden for industriproduktion. Vi havde ingen kantine til sidst på vores arbejdsplads. Det var madpakke eller junkfood fra Selecta. Og på vej hjem måske en burger fra Circle K. Så det kræver høj disciplin at spise sundt når man ikke direkte har mulighed for at købe grøntsager i døgnåbne supermarkeder, som der ikke findes så mange af endnu.
Chiliconkarma at 2024-03-17 12:41:35+00:00 ID:
kv9tqjb
Som jeg forstår det, så er søvnrytmen og metabolismen forbundet, så uanset om det faktisk var praktisk at spise sundt om natten, så er det at man indtager kalorier i løbet at tidpunktet hvor man skal sove noget hvor man forbrænder dem med nedsat effektivitet.
..... Men jo, det kræver også høj disciplin at spise sundt når man står med en appetit kl. 4 om morgenen.
Exo_Sax at 2024-03-17 12:02:13+00:00 ID:
kv9pgmz
Det er dyrt at være fattig. Fattige spiser dårligere, har generelt dårligere vaner, har ikke råd til samme kulturelle udfoldelse og har ringe muligheder for at opkvalificere sig. Skjulte omkostninger forbundet med det at være fattig er også, at man af nød køber ringere produkter, der holder i kortere tid, og derfor oftere må købe nyt. Det kan fx være, at man køber dårligere sko, der er dårlige for fødderne, og som oftere skal skiftes ud end kvalitetsfodtøj. Eller at man køber en dårlig bil, der oftere skal serviceres. At man af nød tager unødige risici, såsom at køre uden billet i toget, og ender med at betale dyre bøder, etc.
Dertil kommer, at konsekvenserne af fattigdom er en stor omkostning for samfundet, både rent økonomisk og i forhold til tabt potentiale. Har man bare en flig af humanisme i sig, så er der naturligvis også den menneskelige omkostning, som er økonomisk uvurderlig.
Alligevel nægter vi systematisk at afhjælpe problemet; vi ser typisk fattigdom som enten værende noget selvvalgt, eller som noget deterministisk, man ikke kan gøre noget ved. Vi ved, at vi prioritere en økonomisk omfordeling fra samfundets nedre lag og i retning af toppen. Vi ved, at de rigeste bliver rigere, og at det bedste man i middelklassen og nedefter kan håbe på er langsom stagnering.
Men vi nægter at ændre kurs.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-17 18:40:21+00:00 ID:
kvbf0y8
Ja, vi har en alt for høj skat i bunden der går til at betale offentligt ansatte akademikere.
Exo_Sax at 2024-03-17 22:15:17+00:00 ID:
kvcf0kd
Hvis det er det første og eneste problem, du kan komme i tanke om, så tænker jeg ikke, at vi behøver at diskutere det. Forhåbentligt har de fleste et lidt klarere syn på problemet, der har mere substans på sig end "akademiker dårlig!".