this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:28:54+00:00 ID:
kvrr060
Jeg kan sagtens se hvorfor færre mennesker får børn. En pakke smør koster f... 28 kr... Og der er også noget med en arveafgift som jeg syntes man kunne diskutere, om det ikke reelt ender i en dobbeltbeskatning for alle der ikke løbende afskriver værdi.
Så det er bestemt ikke fordi jeg ikke har sympati for dem der er unge i dag! Jeg tænker det er indiskutabelt at livskvaliteten er nedadgående. Og det skal vi aldrig acceptere i et så velhavende land som DK er!
Icecream-is-too-cold at 2024-03-20 18:44:52+00:00 ID:
kvrtu96
Du køber vel ikke smør til 28 kr? Ellers gå i en discount forretning.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:50:05+00:00 ID:
kvrur7t
Selvfølgelig ikke...Jeg venter til jul og så køber jeg 48 pakker af gangen til 5 kr. mens jeg sender crooked eye og holder kassemanden i skak med et blik der viser at jeg er klar til at skabe en større scene over mit smørkup! /s
beltoft at 2024-03-20 18:48:58+00:00 ID:
kvruk58
Eller vent til de 4- 5 gang om året der er priskrig på smør og køb ind til fryseren. Den næste uge kommer smør under 10kr pakken
doyoueventdrift at 2024-03-20 18:58:57+00:00 ID:
kvrwc9w
Du kan bare købe et af de andre smørprodukter. Det er længe siden vi ditchede Kjærgården.
Enig i at kårene for de unge er nedadgående. Det er mig UFATTELIGT at man kan høre radiointerviews hvor der tales om at give incentives for 3. barn, men man er totalt blind for det pres unge mennesker udsættes for og hvor meget af samfundet de skal bære. Stigende boligpriser. Det er jo ikke mærkeligt at unge mennesker venter i midten af 30'erne med at få børn. De skal lige igennem uddannelse, finde et job og spare op til indskud så de kan eje deres bolig.
theracecx at 2024-03-20 21:06:49+00:00 ID:
kvsjq77
Altså dem hvor over 80% af indholdet ikke er smør, og bare en masse olie? Hvad er så pointen i at kalde det smør, udover at snyde folk til at tro de køber smør
doyoueventdrift at 2024-03-20 21:26:37+00:00 ID:
kvsn7z3
Jeg ved faktisk ikke om olie er bedre/værre end smør, men det er i hvert fald begge et kæmpe læs kalorier som kan bruges til alle mulige madlavningsformål.
Så for mig, bliver jeg stædig når Kjærgården tager så sindssygt høje priser, og så stemmer jeg med pengene.
Slibestenenen at 2024-03-21 09:19:03+00:00 ID:
kvv46p2
I teorien. Men der er lige præcis 10 minutter til at de andre brands følger trop i forhold til Kærgaardens kvalitetsforringelser.
de_matkalainen at 2024-03-20 18:39:14+00:00 ID:
kvrsu08
Arveafgift er sgu da helt fint. Jeg har selv arvet en del penge og jeg kan ikke se hvorfor der ikke skulle betales skat af dem. Det er jo en indkomst.
Moms er også en slags dobbelbeskatning.
DryScotch at 2024-03-20 18:51:09+00:00 ID:
kvruy5v
Beskatning handler jo ikke kun om at få penge i statskassen, det handler også om at opfordre/neddysse bestemte opførsler.
Arveafgift er en direkte økonomisk opfordring fra staten til at ødsle sine penge væk istedet for at levne noget til den næste generation. Og så skal det jo også nævnes at man jo også skal betale moms på ting man køber med penge man har arvet, så det er tripelbeskatning.
de_matkalainen at 2024-03-20 19:08:07+00:00 ID:
kvryj7p
Vi snakker om 15%, ikke 50%. Det argument kan man jo bruge om alt muligt. Jeg kender bestemt ikke nogle der ødsler sine penge væk, blot fordi deres bo bliver beskattet en lille smule.
Når penge skifter hænder, så skal der betales skat. Sådan er det bare.
Astroels at 2024-03-20 19:08:07+00:00 ID:
kvs8oe9
Det er da federe for samfundet at penge bliver brugt end at de spares op.
GeniuslyMoronic at 2024-03-20 20:25:54+00:00 ID:
kvscebi
Den lave arveafgift er en direkte opfordring til, at velstand først og fremmest er noget, som man skal nedarve for sine forældre, mens man skal betale 3-4 gange så meget i marginalskat på sin lønindkomst. Skatten på lønindkomst er desuden et fantastisk eksempel på, at indkomstskat nok primært er for at få penge i kassen. Det er ikke fordi, at staten ikke vil have, at vi tjener penge.
Og det ville da være fuldstændig perfekt, hvis folk faktisk solgte deres boliger og brugte nogen penge frem for, at gamle mennesker skal blive siddende med flere mio. i formue.
Og så ville deres børn så også have et bedre incitament til selv at tjene nogle penge og skabe noget værdi.
Og hvis jeg invester mine penge, som jeg har betalt skat af, så får jeg penge fra en virksomhed, der er stiftet med penge, der er betalt skat af, som tjener deres penge fra folk, der allerede har betalt skat, hvorefter at de skal betale moms (som er en skat) og derefter selskabsskat! Så er min penge jo blevet beskattet mindst 4 gange. Og hvis man er offentlig ansat, så er man jo beskattet uendelig mange gange!
Og for resten: Når du arver penge, så har du ikke betalt noget skat af pengene før. Det har dine forældre.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:46:00+00:00 ID:
kvru1h2
Jeg kan ærligt ikke se pointen. Har man én gang betalt skat af noget...så skal staten da ikke stikke fingrene i fadet igen. Kan virkelig ikke se logikken der, til at man skal beskattes 2 gange.
de_matkalainen at 2024-03-20 19:10:08+00:00 ID:
kvryw40
Hvem er man? Det er jo ikke afdøde der bliver beskattet flere gange. Pengene skifter hænder, oven i købet til nogen som intet har gjort for dem. Når man får så fin en 'bonus', så kan man sagtens betale 15% i skat. Det er jo kun på beløb over ca. 350.000.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 19:12:40+00:00 ID:
kvrzc65
Jeg syntes bare ikke det er logisk. Men helt fair hvis andre har et andet syn på det. Men hvorfor så stoppe der? Skal du så ikke også beskattes når din mor sender dig 400 kr på mobilepay? Eller bliver hele den idé helt anderledes af at folk er levende når de giver penge væk?
Thorussil at 2024-03-20 19:19:32+00:00 ID:
kvs0jxy
Jeg tænker at det ville være fair at beskatte hvis mor lige overførte 350.000,- på mobilepay, mens hun var levende.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 19:20:30+00:00 ID:
kvs0q2g
Men mor må godt sende dig 50K om året uden at blive beskattet? Så forklar mig lige logikken bag det...
Jottor at 2024-03-20 19:29:37+00:00 ID:
kvs2cef
Ja, beskatnings grænsen bliver meget højere, når giver er død. Gaveafgiften er i 2024 15% af beløb over 74.100 kr.
RememberTFTC at 2024-03-20 19:56:41+00:00 ID:
kvs769a
Men det var jo ikke dine penge, men dine forældres.
GladForChokolade at 2024-03-20 18:47:04+00:00 ID:
kvru89j
Penge man arver er som regel allerede blevet beskattet dengang de blev tjent.
TheRealTormDK at 2024-03-20 18:58:19+00:00 ID:
kvrw88r
De første godt 333K er afgiftsfri til at starte med, så jeg syntes sådan set de 15% af resten dårligt er værd at snakke om.
Andet end den procent selvfølgelig skal op.
GladForChokolade at 2024-03-20 20:41:55+00:00 ID:
kvsf9nx
Afgiften afhænger af familierelationen mellem personerne.
TheRealTormDK at 2024-03-20 20:51:19+00:00 ID:
kvsgy9p
Ja, det er jeg opmærksom på, og det er fint at din hemmelige onkel i USA skal betale lidt til den danske stat før du kan få lapperne i hans formue.
Partykongen at 2024-03-20 19:20:11+00:00 ID:
kvs0o1q
Hvilke penge er så aldrig før blevet beskattet?
Du får din løn fra din arbejdsgiver, som får sin indtægt fra folk der har betalt med deres løn. Alle led beskattes og går til en fælles kasse hvorfra de kan bruges på at betale folk og virksomheder for ydelser på samme måde.
Ordzhonikidze at 2024-03-20 19:32:28+00:00 ID:
kvs2unb
Hvis den løn du køber øl for allerede er blevet beskattet, skal Carlsberg så ikke betale skat det af den omsætning? Hele "allerede beskattet" argumentet giver ingen mening.
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 20:50:31+00:00 ID:
kvsgt4v
Det er alle penge…
Tiffana at 2024-03-20 19:09:39+00:00 ID:
kvryt0b
Alle penge bliver beskattet flere gange
FuckThePlastics at 2024-03-20 21:01:13+00:00 ID:
kvsiqj5
Kan virkelig ikke se hvorfor det her er et argument.
GladForChokolade at 2024-03-20 23:18:11+00:00 ID:
kvt6gqq
Det er helt ok. Man behøver ikke kunne forstå alt.
FlimsyAction at 2024-03-20 20:14:57+00:00 ID:
kvsafoy
Men ikke da du tjente dem.
GladForChokolade at 2024-03-20 20:36:21+00:00 ID:
kvse9fw
Det er beskattede penge man arver/får - ikke tjener. Det kan kun være dem der får ondt i røven over at andre arver som mener det skal beskattes endnu engang.
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 22:46:20+00:00 ID:
kvt1471
Det der ondt i røven argument er simpelthen bare til grin. Det er ret sjovt at mange af dem som har tjent flest penge selv ikke ser noget problematisk i at arvinger ikke skal havde en masse penge uden noget som helst arbejde.
GladForChokolade at 2024-03-20 23:15:47+00:00 ID:
kvt62ls
Jeg tjener under gennemsnittet så jeg kan ikke lige finde ud af om det er mig du hentyder til.
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 20:52:26+00:00 ID:
kvsh5h1
Er det da ikke en indtægt i din privatøkonomi?
GladForChokolade at 2024-03-20 23:19:20+00:00 ID:
kvt6nk8
Det er sagen uvedkommende da det ikke har betydning for min holdning.
FlimsyAction at 2024-03-20 21:21:01+00:00 ID:
kvsm8bn
Det er en indtægt for dig ergo beskattes den. Det er kun grådige der tror de kan få andres penge gratis der brokker sig over noget så lavt som 15%.
GladForChokolade at 2024-03-20 22:30:06+00:00 ID:
kvsycvh
Så må jeg skuffe dig og statskassen med at mine børn får arveforskud over en årrække så de slipper for afgiften.
KongenAfKobenhavn at 2024-03-21 06:08:28+00:00 ID:
kvup3zu
Du burde da beskatte arv mindst lige så højt som arbejde. Det er en indtægt som ikke gavner nogle andre end modtageren. Arbejde gavner samfundet. Hvorfor skal det beskattes højere end arv? Giver ikke mening i min bog.
Parking-Site-1222 at 2024-03-21 13:37:03+00:00 ID:
kvvx9o6
Ja det er super fedt vi skal da bare have mere administration for de penge !
efficient_giraffe at 2024-03-20 18:48:16+00:00 ID:
kvrufnj
Lurpak Smør til 9kr (45kr/kg) hos REMA 1000
Fint tilbud, slå til nu!
DangerDane57 at 2024-03-20 20:00:42+00:00 ID:
kvs7wps
Ja, hvis der for en gangs skyld er noget tilbage når jeg er der.
encykle at 2024-03-20 20:04:21+00:00 ID:
kvs8jy4
Har ikke brug for smør på tilbud - har brug for at min løn og udgifter til hverdagen hænger sammen og ikke mindske med x% om året.
VictoriaSobocki at 2024-03-21 15:33:30+00:00 ID:
kvwgtqg
Enig
IngenioerStuderende at 2024-03-21 01:52:53+00:00 ID:
kvtuyjf
Dem der bekymrer sig om arveafgift, er ikke dem der bekymrer sig om at en pakke smør koster 28 kr.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-21 03:09:05+00:00 ID:
kvu5yzx
Så hvis man en dag arver 400.000 så skal man aldrig bekymre sig om smørpriser igen?
IngenioerStuderende at 2024-03-21 03:28:14+00:00 ID:
kvu8gm4
Den arveafgift du betaler af 400.000 kr. er 11.745 kr. Det er ikke de 11.745 kr. du skal betale i skat, der gør en forskel på om du skal bekymre dig om hvorvidt du betale for smøren.
Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-21 03:36:42+00:00 ID:
kvu9jbw
Jo!! Jeg kunne have købt for 11.000 kr smør ved juletid! Til 5 kr stykket! Den drøm er bristet!
WhiteJokeAboutPenis at 2024-03-21 04:35:50+00:00 ID:
kvugfmv
Aaah… Jeg har lige været i Rema, hvor den dyreste pakke kostede 22, og den billigste kostede henholdsvis 8 og 9 kr, Becel og Lurpak.
Vores købekraft, de ting man kan få og de muligheder man har, er langt bedre i dag.
Offerkulturen er ved at tage overhånd synes jeg. Vores største problem bliver at opretholde vores “work force”, da vi i dag har et helt barn mindre i snit, end vi havde i 50’erne.
Men verden har aldrig været rigere og bedre end den har været siden årtusindeskiftet - især ikke for danskerne. Det eneste sted købekraften er faldet, er hvis man absolut vil bosætte sig i Aarhus eller København. Men det giver også rigtig god mening, i forhold til hvor mange der gerne vil bo der.
thewesternnadir at 2024-03-21 05:33:20+00:00 ID:
kvum0xk
Jeg købte kød til 15,- for 3 år siden for 500g hakket, nu koster sådan en pakke 40-45 kroner. Hvis man ikke kan mærke det så kan man evt. sende sine penge til en der kan mærke det.