1
Are Dannish people aware of how popular Socialdemokratiet party is among Polish people in Poland?
(leddit.danmark.party)
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
SendStoreMeloner at 2024-03-24 12:23:04+00:00 ID:
kwbw252
Yes there is a pretty hard line across the isle in Denmark. Otherwise you lose elections.
Ptjgora1981 at 2024-03-24 13:51:18+00:00 ID:
kwc72gc
Not to be a prick, but it's aisle not isle.
Edit: Grammar 🤣🤣🤣
MadsenFraMadsenOgCo at 2024-03-24 12:47:36+00:00 ID:
kwbywj0
Hvilke tre valg i træk?
SendStoreMeloner at 2024-03-24 12:56:13+00:00 ID:
kwbzxid
Selv SF har valgt en mere stram indvandrerpolitik. Det samme med De Radikale.
Selv Enhedslisten har talt imod islam og anerkendt at der er integrationsproblemer osv.,
MadsenFraMadsenOgCo at 2024-03-24 12:57:49+00:00 ID:
kwc04e2
Ja, men hvornår har den danske venstrefløj vundet tre valg i træk? Skal man ikke tilbage til Kampmann og Krags tid?
SendStoreMeloner at 2024-03-24 12:59:45+00:00 ID:
kwc0ctz
Jeg tror ikke at du skal tage den del så bogstavligt. Der menes nok bare Helle Thorning og bagefter Mette Frederiksen.
TonyGaze at 2024-03-24 14:36:30+00:00 ID:
kwcdodx
Men som /u/MadsenFraMadsenOgCo siger, så er det jo bare forkert.
Thornings regeringsgrundlag skulle videreføre VK-regeringens politik i videst muligt omfang, ellers havde RV væltet dem. Det kan næppe tælles som en sejr for venstrefløjen, andet end på det allermest overfladiske niveau, at der var en regering ledet af en socialdemokrat.
Så var der den første Frederiksen regering, der faktisk havde et progressivt grundlag, men hvor regeringstiden var mærket af Corona. Det er én sejr, men én uden store muligheder for at gennemføre den lovede politik.
Så er der den nuværende regering, som netop blev defineret ved at sosserne vendte sig væk fra venstrefløjen, og i langt højere grad har samarbejdet med de borgerlige, end med SF, Enhedslisten og Alternativet.
Venstrefløjen har, for nyligt, vundet ét valg. Og det var i det, vi kaldte "klimavalget," hvor indvandrerdebatten var en af vælgernes lavere prioriteringer.
Pretty_Bet_3317 at 2024-03-24 14:41:18+00:00 ID:
kwceeyq
Det var den afgående borgelige regerings økonomiske politik, der skulle videreføres - ikke den afgående regerings politik i al almindelighed.
TonyGaze at 2024-03-24 14:44:10+00:00 ID:
kwceujx
Næh, men nu er den økonomiske politik jo relativt bredt, og relativt vigtig. Det gælder f.eks. på arbejdsmarkedsområdet, velfærdsområdet, overførselsindkomster, hvordan skattesystemet er skruet sammen, osv. osv. Ja, faktisk var indvandrer- og flygtningeområdet et af de få områder hvor regeringen havde lidt frihed, og der var de ikke endnu "strammere," men derimod mere "slappere" (mærkelig, men korrekt formulering) end tidligere regeringer.
AppleDane at 2024-03-24 17:14:19+00:00 ID:
kwd3che
Øh, hva'? I hvilken retning?
SendStoreMeloner at 2024-03-24 14:39:55+00:00 ID:
kwce78i
Nej bottom line er, at indvandrerpolitikken ikke var en faktor i "klimavalget" fordi alle havde bukket sig for problemet og anerkendt det.
TonyGaze at 2024-03-24 14:42:04+00:00 ID:
kwcej7v
Bottom line er, at det er forkert at forestille sig at venstrefløjen har vundet 3 valg på det seneste, enddog 3 valg i træk, enddog at det ene valg venstrefløjen vandt, var fordi de havde "bukket sig for problemet og anerkendt det."
Selv hvis vi tæller Thorning-regeringen som en sejr, så var det før at socialdemokratiet rykkede sig synderligt på indvandrerområdet.
SendStoreMeloner at 2024-03-24 14:52:43+00:00 ID:
kwcg6jf
Det er ikke korrekt når vi ser på forskellen fra Nyrup og bagefter Lykketoft som statsministerkandidat, som var hardcore tilhængere af den gamle frie indvandringspolitik.
Der er Thorningregeringen en meget stor forskel fra den gamle politik.
Bottomline - jeg har ret.
TonyGaze at 2024-03-24 14:59:59+00:00 ID:
kwchbs3
Ja, stor forskel fra valgene i halvfemserne, som Nyrup endte som statsminister af, og valget i 2001, hvor DF endte med at give Venstre magten.
Men ved valget i 2011, ti år senere, var sosserne (og resten af venstrefløjen, plus Radikale) stadigt "slappere." Det var et indvandrer- og flytgtnigepolitisk "slapt" projekt, som vandt valget. Særligt ift. de "strammer"-positioner der havde flyttet sig fra DF til resten af højrefløjen på det tidspunkt.
Bottomline, den danske venstrefløj har ikke vundet 3 valg i træk, og ingen af valgene, som venstrefløjen så har vundet, er vundet på grund af stram indvandrerpolitik.
æ: Nå. Blev blokeret af /u/sendstoremeloner, så her kommer lige et svar til vedkommendes sidste kommentar. Skulle vedkommende selv svare i et edit kan jeg ikke se det (men vedkommende kan stadig se mit, da jeg ikke har blokeret vedkommende.)
Men vil du kalde Thornings udlændingepolitik "stram?" Strammere end Lykketofts, måske, men i det store politiske billede? Vil du kalde Thorning-regeringernes udlændigepolitik "stram?"
Floskel.
Eller er der et højreorienteret ønske, om at forsøge at fortsat gøre udlændigepolitikken til et kernespørgsmål, selvom det ikke er tilfældet? Et så stort ønske, at man stiller det op på en piedestal, og gør det til forklaringen for alt.
Surrendernuts at 2024-03-24 18:16:37+00:00 ID:
kwde0jo
Soc.dem vandt valget i 2015
https://www.ft.dk/aktuelt/nyheder/2015/06/valgidag.aspx
De kunne dog ikke tælle til 91 men de vandt valget.
AppleDane at 2024-03-24 17:12:35+00:00 ID:
kwd31w4
Arh, Anker havde 8 år og noget på posten før Schlüter's 10.
MadsenFraMadsenOgCo at 2024-03-24 17:24:32+00:00 ID:
kwd538x
Ja okay, jeg havde glemt hvor tit de havde valg i halvfjerdserne - Anker vandt sgu fire valg i træk fra 1975 til 1981.
Gorilla_Kurt at 2024-03-24 15:20:15+00:00 ID:
kwckj1r
Enhedslisten består af en række gamle venstrefløjs partier, der traditionelt set var sekulære. Kritikken på et tidspunkt var at de kun udtrykte det når det handlede om kristendommen. Efter at Willie, fra SF, sagde at de mørke mænd kan flytte ad helvedes til, så skabte det en bevægelse i venstrefløjen, hvor man vil adskille racistiske tiltag og italesættelse fra dogmatiske ytringer og levevis fra hinanden.
Danishmeat at 2024-03-24 15:36:26+00:00 ID:
kwcn4qm
Selfølgelig er Enhedslisten imod radikal Islam, da det er en meget reaktionær tankegang. De er også nogle f de største talere for at Danmark skal sænke samarbejdet med lande som Saudi Arabien og Iran. Og så har venstrefløjen også været meget kritisk overfor intergrationen, da der ikke er blevet gjort nok til at få især flygtninge på et ståsted, hvor de har mulighed og derfor lyst til at integrere sig mere
memamimohaha at 2024-03-24 18:41:03+00:00 ID:
kwdi4ji
Har socialdemokratismen i forskellige partiinkarneringer ikke vundet de sidste 20 valg i DK?
abc24611 at 2024-03-24 12:34:02+00:00 ID:
kwbxbah
didnt the two parties who has been battling each other for 100 years just form a government together?
I've never seen a softer line across the isle than right now..
Aenyn at 2024-03-24 13:03:49+00:00 ID:
kwc0upy
I think the hard line referred to the stance of all the parties regarding immigration policies.
viking_nomad at 2024-03-24 12:38:34+00:00 ID:
kwbxugy
They did and the social democrats is definitely winning the combination. Venstre split in 3 and is much smaller than it used to be
Fysiksven at 2024-03-24 12:57:59+00:00 ID:
kwc053u
this is only true if you view succes as going up in the polls. Venstre got a LOT more of their policy through than they would have got as an opposition to a Social demokratiet government suported by the left. People seem to forgot that the right wing lost the election and yet here we are getting tax cutoffs payed for by worsening the wellfare, not in general left wing policy if you ask me.
The Venstre split happened before the election so that is not due to them going into the government but yes the polls went downhill a lot since the election.
awl21 at 2024-03-24 13:19:26+00:00 ID:
kwc2tf0
Venstre split before the election, though.
OrdinaryValuable9705 at 2024-03-24 14:11:19+00:00 ID:
kwc9x9p
And socialdemokratiet is more unpopular than ever - so the whole winning thing seems kinda empty
abc24611 at 2024-03-24 12:41:03+00:00 ID:
kwby4td
Very true, but 2/3 of "old venstre" is still in the government with their old arch enemy, which just seems so odd and weird.
I'm starting to think Ellemann the younger wasn't the greatest for that party but who knows...
Poet_Silly at 2024-03-24 13:02:35+00:00 ID:
kwc0pas
I think they meant that there is a hard line when it comes to immigration across the isle, meaning both left and right.
Thotaz at 2024-03-24 13:25:44+00:00 ID:
kwc3myl
It's "aisle" like a passageway/hallway in a store. "Isle" refers to a small island.
Poet_Silly at 2024-03-24 15:07:59+00:00 ID:
kwcil6g
True. Wont bother to correct.
KochamPamietnik2004 (OP) at 2024-03-24 12:33:29+00:00 ID:
kwbx919
Yes, many Polish people are sad that the Polish left might soon find themselves out of the parliament and look at Denmark(the only actual democratic socialdemocratic country on Earth with 3 left-wing victories in a row) for inspiration on how to win
0-Snap at 2024-03-24 13:27:49+00:00 ID:
kwc3wog
Even if you include the current government, which is much more centrist than leftist, the left has not won three times in a row. Mette Frederiksen, the current social democratic prime minister, won in 2022 and before that in 2019, but the election before that, in 2015, was won by the right wing.
Surrendernuts at 2024-03-24 18:15:05+00:00 ID:
kwddr3c
Soc.dem vandt valget i 2015
https://www.ft.dk/aktuelt/nyheder/2015/06/valgidag.aspx
De kunne dog ikke tælle til 91 men de vandt valget.
0-Snap at 2024-03-24 19:10:58+00:00 ID:
kwdn5hd
Men det blev ikke vundet af venstrefløjen. Logikken med at "vinderen" af et valg er et parti med under 30% af stemmerne giver ingen mening. Vinderen er den, der får regeringsmagten.
Lord-Filip at 2024-03-24 12:39:10+00:00 ID:
kwbxwxh
The social Democrats haven't been left wing for a long time
Listeria08 at 2024-03-24 12:41:23+00:00 ID:
kwby694
I would agree, and that is why they dont get my vote:)
BitchPleaseImAT-Rex at 2024-03-24 13:38:57+00:00 ID:
kwc5dom
Except they are?
Xabster2 at 2024-03-24 14:46:31+00:00 ID:
kwcf7tp
In what way? Their politics is like Venstre
SlemID at 2024-03-24 14:56:15+00:00 ID:
kwcgqdj
What is Venstre in English? Checkmate atheists
BitchPleaseImAT-Rex at 2024-03-24 19:57:13+00:00 ID:
kwduw9y
On what besides immigration?
Xabster2 at 2024-03-24 20:09:55+00:00 ID:
kwdx0ww
Everything... like tax breaks and "effectivising" every public service... I can't really see where they differ
Embarrassed_Ad_1141 at 2024-03-24 16:46:21+00:00 ID:
kwcym5c
They've pulled towards center right on the Danish political spectrum. Fiscally too.
BitchPleaseImAT-Rex at 2024-03-24 19:56:29+00:00 ID:
kwdurst
Pulling towards something and being something is not the same
Embarrassed_Ad_1141 at 2024-03-24 21:22:23+00:00 ID:
kwe92r1
No, but when it has been happening for 13 years.
The party they agree most with is the Danish liberal party if you cut past bullshit rethoric and look at the politics at play, and they're in government together atm too.
Hjemmelsen at 2024-03-24 15:04:13+00:00 ID:
kwchznn
So that's just not true. The last three governments have been
I don't know why the story is different in Poland, but Socialdemokratiet is not even leftwing anymore. At BEST they are centrist, but them changing their stance on immigration was just one thing in a long line of right leaning decisions from them in the past 10 years.
SpringrollJack at 2024-03-24 15:57:33+00:00 ID:
kwcqk6x
Heavy right? Really? Depends if you think in economics or value politics
Hjemmelsen at 2024-03-24 16:17:58+00:00 ID:
kwctwm3
I sad leaning:) But yeah, I don't think Socialdemokratiet is in any way leaning left anymore.
skofan at 2024-03-24 21:13:59+00:00 ID:
kwe7ofc
It really doesn't, the left-right scale of redistribution of wealth is absolute, and goes from complete public ownership of the means of production on the left, to complete privatisation on the right.
Not relative to other political parties.
Chiliconkarma at 2024-03-24 16:59:14+00:00 ID:
kwd0ssj
Europe doesn't share news in great detail, viewed from the outside details get lost.