this post was submitted on 27 May 2025
17 points (94.7% liked)
Feddit.dk
1214 readers
41 users here now
Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.
Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Hvis man gerne vil køre 100-110 og skal overhale en lastbil, så er det bedre at blive i inderbanen og sætte farten ned indtil afstanden til lastbilen er stor nok til at man kan accelerere op til de 130 inden man trækker ud i overhalingsbanen.
Præcist. Min kommentar var ikke super godt formuleret.
Eller vente til der er tilstrækkeligt frit bagude, og så lave sin overhaling ved 110, som også er en helt legitim fart at køre med selvom grænsen er 130 😊 bare man ikke trækker ud alt for tæt foran en der kommer bagfra.
Hvis dem bagfra med 130 lige skal lette på speederen i 5-10 sekunder indtil jeg kan trække til højre igen, så overlever de nok.
Generelt bør alle have mere tålmodighed i trafikken, både dem der vil køre hurtigt og dem der gerne vil trække ud og overhale. Man dør heller ikke af at køre omkring 90 bag en lastbil indtil der er et hul i trafikken.
Og det ville også løse problemet med alle dem der trækker ud i venstre bane så snart de ser en lastbil i horisonten, fordi de er bange for at blive blokeret fra at kunne overhale når de indhenter lastbilen.
Nej. Jeg overlever ikke de 5-10 sekunder hvor du skal nulre forbi med 110 fordi…. Fordi hvad?
Du skal sørge for trafikken glider. Hver gang du laver det nummer og holder stædigt fast i din ret til at køre under hastighedsgrænsen, så skaber du unødig risiko.
Forskellig fart dræber.
Fordi det er meget mere økonomisk at køre 110 og de par minutter køretid reelt ingen forskel gør.
Husk at lastbiler og biler med trailere skal køre 80km/t og det fungerer fint.
Det svarer lidt til smilende at tage hver vare op på båndet i slowmotion med vilje kl 1630 i Bilka.
Fordi det ikke er imod reglerne.
Men i dette tilfælde oven i, skaber du en sikkerhedsrisiko fordi langt de fleste kører over hastighedsgrænsen.
Det gør de så ikke:
https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2025/danskerne-koerer-fortsat-med-lavere-hastigheder
Lidt for mange stråmænd her.
Hvor kommer økonomisk kørsel ind i billedet? Ydermere er det primært acceleration der er dyr i brændstof. Så i princippet forværres min brændstofsøkonomi fordi du skaber en situation som 1. Kan være farlig, 2. Trafikken glider ikke godt fordi folk skal bremse og gasse op, 3.Mener at din tilgang til kørsel er mere korrekt pga økonomi og fordi "I kan fa umuligt have så travlt"?
Og hvad i alverden har den tilladte hastighed ved trailer/lastbil at gøre med min pointe om ikke at trække ud i overhalingsbanen med 110 når der er en strøm af biler der kører 130?
Det her handler om sikkerhed. Antag situation hvor en bilist i ydersporet kører 130, er et øjeblik uopmærksom fordi hans Tesla bipper på skærmen. Pludseligt trækker en bil ud for at overhale en lastbil med 110. Hvad sker der så?
Helt enig i at folk skal slappe af og tage det roligt i trafikken. Det er en holdsport.
Økonomisk kørsel er inde i billedet fordi jeg vælger at køre 110, da det sparer brændstof. Din tese om acceleration holder ikke, for hvis du bekymrede dig om brændstoføkonomi, ville du også køre 110 😊
Du stiller nogle tynde stråmænd op.
Min kørsel er ikke til fare eller bare unødig ulempe, da jeg venter på at der er plads og jeg gasser op før jeg trækker ud, i stedet for at trække ud med 80-90km/t. Jeg kan godt vente hvis der er en hel strøm af hurtigere trafik i venstre spor, der skal nok være et ophold på et tidspunkt.
Hvis jeg trækker ud med god afstand til bagfra kommende og overhaler med 110km/t, så må I der kører 130+ og indhenter mig på et.tidspunkt altså lige tage en dyb indånding i 10 sekunder, I skal nok komme forbi. Jeg trækker ind så snart der er plads, men jeg ændrer ikke min hastighed.
Lad være med at tro at jeg trækker direkte ud foran folk, jeg hader når folk gør sådan.
Din kørsel ER til fare og det ER en ulempe du pådutter hundredevis af bilister i din færd på motorveje hver gang du kører.
Du kører 110. Størstedelen kører 130. Så imens det individuelt for din bil er økonomisk, så er det ikke for alle andre biler, fordi de skal ned og op i fart, hvilket er dyrere i brændstof.
Det er dyrere i brændstof totalt, for alle på din færd.
Du er super egoistisk, men du ser det ikke selv.
Gennemsnitshastigheden på motorveje med hastighedsgrænse på hhv. 110 og 130 er omkring 110 og 118:
https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2025/danskerne-koerer-fortsat-med-lavere-hastigheder
Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.
130 er ikke en hastighedspligt, det er en grænse. Og med en gennemsnitshastighed på 118, så kører folk altså med ret forskellige hastigheder. Man kan ikke bare forvente at kunne køre 130 overalt, præcis ligesom fri hastighed på autobahn ikke betyder man har ret til at køre 200+ hele tiden.
Færdselslovens vigtigste paragraf siger at der skal være gensidig hensyntagen, og det gælder uanset om man kører lidt hurtigere eller langsommere.
Det er ofte ulovligt. Ved vognbaneskift må du ikke være til unødig ulempe for anden trafik. Så hvis trafikken bag dig skal til at sætte farten ned er det ulempe.
Det er så vanvittigt at folk mener det er mere vigtigt at de ikke skal tage farten af i inderbanen i forhold til dem der kører i uderbanen.
Din fortolkning af "unødig ulempe" er ikke helt korrekt 😊
Generelt er fortolkningen (ifølge kørelærere og færdselsbetjente), at hvis folk blot skal slippe speederen er der ikke tale om unødig ulempe. Hvis de er nødt til at bruge bremse er det unødig ulempe. Og det tæller altså ikke at man bevidst holder på og først bremser 2m før deres kofanger 😉
Sagt på en anden måde: andres ret til at køre hastighedsgrænsen trumfer ikke min ret til at køre lidt under. Vi har begge præcis samme ret til at bruge vejen, og vi skal selvfølgelig køre ordentligt, holde til højre og ikke trække direkte ud foran andre.
Det er først når man kører forstyrrende langsomt (måske under 60-80 stykker på motorvejen) at man kan snakke om for lav hastighed som bør påtales af politiet og måske udløse bøde.
En dejlig gummi paragraf. I rigtig mange tilfælde er det dog ikke muligt at holde "lovlig" afstand uden at træde på bremsen når folk trækker ud.
Men det ændrer ikke på pointen om hvorfor folk i inderbanen føler det er vigtigere de ikke slipper speederen end dem i overhalingsbanen.
Man kan sagtens holde fin sikkerhedsafstand på motorvejen uden at skulle bruge bremsen når folk trækker ud, altså med mindre de trækker ud alt for tæt foran, det skal de selvfølgelig ikke gøre, det er unødig ulempe eller endda fare.
Og jeg siger jo lige netop at dem i inderbanen også skal lære at slippe speederen, finde plads og helst accelerere inden de trækker ud.
Vi er enige 🙂
Teoriprøve:
I ovenstående situation vil jeg:
Dumpet.