this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

https://politiken.dk/danmark/art9820852/Danske-%C3%A6ldre-er-de-lykkeligste-i-verden-men-hvorfor-er-de-unge-ikke-lige-s%C3%A5-lykkelige-undrer-professor-sig

Det undre simpelthen en professor, hvordan en generation der har reddet på en bølge af friværdi og stigende livskvalitet iforhold til forrige genereatoner, er lykkeligere end… hold nu fast. En generation som for første gang må opleve faldende livskvalitet i forhold til sine forældre. En generation hvor mistrivsel i form af bla. ensomhed er ekspolderet. En generation der kan se ind i en økonomi, hvor de måske aldrig kommer til at eje sit eget hjem.

“Armen, a fatter det æk”


Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/oneyellowtuna at 2024-03-20 17:47:10+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Peterrbt at 2024-03-20 18:20:36+00:00 ID: kvrlxop


Mine forældre arvede en masse penge fra mine bedsteforældre og fortalte os at de synes det var bedre at de købte et 2. Sommerhus for pengene end at børnebørnene fik noget, for vi ville ikke sætte pris på "bare at have pengene på en konto".

Data viser vi kommer til at få kæmpe problemer i fremtiden med at alt for meget af formuerne sidder hos de gamle, og vi bliver færre unge til at arbejde og forbruge.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

KarmusDK at 2024-03-20 18:17:07+00:00 ID: kvrowjd


Dermed bliver pengene tættere på ingenting værd. Det fører til stigende inflation når færre penge kommer i omløb.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Pikseh at 2024-03-20 18:49:53+00:00 ID: kvrupzw


Nej, det er faktisk lige omvendt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fixthemix at 2024-03-20 19:41:47+00:00 ID: kvs4i84


Jeg gætter på at han mente når pengene er i økonomien, men bare står stille på en konto et sted, så skaber det mere inflation end hvis de cirkulerer og bliver brugt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

enhancedy0gi at 2024-03-20 19:14:49+00:00 ID: kvrzq0c


Inflation opstår på grund af skævhed i udbud og efterspørgsel, ikke fordi færre penge kommer i omløb.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

TheNorthFallus at 2024-03-20 22:07:54+00:00 ID: kvsuimx


Penge fælder også i værdi når det ikke længere sikrer mænd en kone/familie. Hvis det kun er til at købe smør hvorfor så tjene mere end man selv bruger. Så kan man måske godt nøjes med 3/4 dage om ugen. Så har man fri tid og det har også værdi.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 22:29:30+00:00 ID: kvsy94g


Det er faktisk skarpt set.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

neighbors_in_paris at 2024-03-20 19:16:50+00:00 ID: kvs02ye


Inflation opstår fordi FLERE penge kommer i omløb. Stop pengeskabelsen og stop inflation.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 22:28:07+00:00 ID: kvsy0l8


Inflation opstår på grund af skævhed i udbud og efterspørgsel, ikke fordi færre penge kommer i omløb.

Inflationen opstod fordi centralbankerne og regeringer i Europa og USA trykkede groteske mængder penge til at understøtte en vanvittig frygt for et forkølelsesvirus.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (9 children)

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:07:35+00:00 ID: kvrn7m6


Du arver vel en dag det hus der sikkert kun er blevet mere værd...Tænker ikke fast ejendom er det aller dummeste at investere i.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

gaylorddddddd at 2024-03-20 18:20:36+00:00 ID: kvrpiz7


Den dag personen arver ejendommen er de for gamle til at få børn. Vi har ikke brug for pengene om 40 år, vi har brug for dem nu.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

TeratomaFanatic at 2024-03-20 19:11:15+00:00 ID: kvrz35o


Vores samfund er så dybt fucked indrettet på den front - tidspunktet hvor man får børn falder sammen med tidspunktet hvor du skal skabe en karriere, og hvor du tjener mindst.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (10 children)

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:28:54+00:00 ID: kvrr060


Jeg kan sagtens se hvorfor færre mennesker får børn. En pakke smør koster f... 28 kr... Og der er også noget med en arveafgift som jeg syntes man kunne diskutere, om det ikke reelt ender i en dobbeltbeskatning for alle der ikke løbende afskriver værdi.

Så det er bestemt ikke fordi jeg ikke har sympati for dem der er unge i dag! Jeg tænker det er indiskutabelt at livskvaliteten er nedadgående. Og det skal vi aldrig acceptere i et så velhavende land som DK er!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Icecream-is-too-cold at 2024-03-20 18:44:52+00:00 ID: kvrtu96


Du køber vel ikke smør til 28 kr? Ellers gå i en discount forretning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:50:05+00:00 ID: kvrur7t


Selvfølgelig ikke...Jeg venter til jul og så køber jeg 48 pakker af gangen til 5 kr. mens jeg sender crooked eye og holder kassemanden i skak med et blik der viser at jeg er klar til at skabe en større scene over mit smørkup! /s

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

beltoft at 2024-03-20 18:48:58+00:00 ID: kvruk58


Eller vent til de 4- 5 gang om året der er priskrig på smør og køb ind til fryseren.  Den næste uge kommer smør under 10kr pakken  

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

doyoueventdrift at 2024-03-20 18:58:57+00:00 ID: kvrwc9w


Du kan bare købe et af de andre smørprodukter. Det er længe siden vi ditchede Kjærgården.

Enig i at kårene for de unge er nedadgående. Det er mig UFATTELIGT at man kan høre radiointerviews hvor der tales om at give incentives for 3. barn, men man er totalt blind for det pres unge mennesker udsættes for og hvor meget af samfundet de skal bære. Stigende boligpriser. Det er jo ikke mærkeligt at unge mennesker venter i midten af 30'erne med at få børn. De skal lige igennem uddannelse, finde et job og spare op til indskud så de kan eje deres bolig.

load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

de_matkalainen at 2024-03-20 18:39:14+00:00 ID: kvrsu08


Arveafgift er sgu da helt fint. Jeg har selv arvet en del penge og jeg kan ikke se hvorfor der ikke skulle betales skat af dem. Det er jo en indkomst.

Moms er også en slags dobbelbeskatning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

DryScotch at 2024-03-20 18:51:09+00:00 ID: kvruy5v


Beskatning handler jo ikke kun om at få penge i statskassen, det handler også om at opfordre/neddysse bestemte opførsler.

Arveafgift er en direkte økonomisk opfordring fra staten til at ødsle sine penge væk istedet for at levne noget til den næste generation. Og så skal det jo også nævnes at man jo også skal betale moms på ting man køber med penge man har arvet, så det er tripelbeskatning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

de_matkalainen at 2024-03-20 19:08:07+00:00 ID: kvryj7p


Vi snakker om 15%, ikke 50%. Det argument kan man jo bruge om alt muligt. Jeg kender bestemt ikke nogle der ødsler sine penge væk, blot fordi deres bo bliver beskattet en lille smule.

Når penge skifter hænder, så skal der betales skat. Sådan er det bare.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 18:46:00+00:00 ID: kvru1h2


Jeg kan ærligt ikke se pointen. Har man én gang betalt skat af noget...så skal staten da ikke stikke fingrene i fadet igen. Kan virkelig ikke se logikken der, til at man skal beskattes 2 gange.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

de_matkalainen at 2024-03-20 19:10:08+00:00 ID: kvryw40


Hvem er man? Det er jo ikke afdøde der bliver beskattet flere gange. Pengene skifter hænder, oven i købet til nogen som intet har gjort for dem. Når man får så fin en 'bonus', så kan man sagtens betale 15% i skat. Det er jo kun på beløb over ca. 350.000.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 19:12:40+00:00 ID: kvrzc65


Jeg syntes bare ikke det er logisk. Men helt fair hvis andre har et andet syn på det. Men hvorfor så stoppe der? Skal du så ikke også beskattes når din mor sender dig 400 kr på mobilepay? Eller bliver hele den idé helt anderledes af at folk er levende når de giver penge væk?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Thorussil at 2024-03-20 19:19:32+00:00 ID: kvs0jxy


Jeg tænker at det ville være fair at beskatte hvis mor lige overførte 350.000,- på mobilepay, mens hun var levende.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 19:20:30+00:00 ID: kvs0q2g


Men mor må godt sende dig 50K om året uden at blive beskattet? Så forklar mig lige logikken bag det...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jottor at 2024-03-20 19:29:37+00:00 ID: kvs2cef


Ja, beskatnings grænsen bliver meget højere, når giver er død. Gaveafgiften er i 2024 15% af beløb over 74.100 kr.

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (15 children)

GladForChokolade at 2024-03-20 18:47:04+00:00 ID: kvru89j


Penge man arver er som regel allerede blevet beskattet dengang de blev tjent.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

TheRealTormDK at 2024-03-20 18:58:19+00:00 ID: kvrw88r


De første godt 333K er afgiftsfri til at starte med, så jeg syntes sådan set de 15% af resten dårligt er værd at snakke om.

Andet end den procent selvfølgelig skal op.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GladForChokolade at 2024-03-20 20:41:55+00:00 ID: kvsf9nx


Afgiften afhænger af familierelationen mellem personerne.

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Partykongen at 2024-03-20 19:20:11+00:00 ID: kvs0o1q


Hvilke penge er så aldrig før blevet beskattet?

Du får din løn fra din arbejdsgiver, som får sin indtægt fra folk der har betalt med deres løn. Alle led beskattes og går til en fælles kasse hvorfra de kan bruges på at betale folk og virksomheder for ydelser på samme måde.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ordzhonikidze at 2024-03-20 19:32:28+00:00 ID: kvs2unb


Hvis den løn du køber øl for allerede er blevet beskattet, skal Carlsberg så ikke betale skat det af den omsætning? Hele "allerede beskattet" argumentet giver ingen mening.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 20:50:31+00:00 ID: kvsgt4v


Det er alle penge…

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Tiffana at 2024-03-20 19:09:39+00:00 ID: kvryt0b


Alle penge bliver beskattet flere gange

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

FuckThePlastics at 2024-03-20 21:01:13+00:00 ID: kvsiqj5


Kan virkelig ikke se hvorfor det her er et argument.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

GladForChokolade at 2024-03-20 23:18:11+00:00 ID: kvt6gqq


Det er helt ok. Man behøver ikke kunne forstå alt.

load more comments (9 replies)
load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

efficient_giraffe at 2024-03-20 18:48:16+00:00 ID: kvrufnj


Lurpak Smør til 9kr (45kr/kg) hos REMA 1000

Fint tilbud, slå til nu!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DangerDane57 at 2024-03-20 20:00:42+00:00 ID: kvs7wps


Ja, hvis der for en gangs skyld er noget tilbage når jeg er der.

load more comments (2 replies)
load more comments (6 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mandelmanden at 2024-03-20 19:11:38+00:00 ID: kvrz5n4


Intet som at arve et hus belånt til grænsen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Reasonable_Tap_8866 at 2024-03-20 19:13:55+00:00 ID: kvrzk8m


Ingen kan heldigvis låne penge i dag...Så det er da et problem der forsvinder af sig selv!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Lundorff at 2024-03-20 19:05:33+00:00 ID: kvry2x0


Som Arkona kan det være, det er styrtet i havet.

load more comments (6 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

KroonRacing at 2024-03-20 18:11:58+00:00 ID: kvrnzka


Mine forældre arvede

Hvem arvede, siger du? Det lyder som om du mener at “børnebørnene arvede”.

alt for meget af formuerne sidder hos de gamle

Det får en naturlig afslutning - og så er det din tur.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

jonasnee at 2024-03-20 19:18:16+00:00 ID: kvs0byi


hvorfor skal vi ønske et samfund hvor vi venter på ens forældre dør før man selv kommer i gang med livet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

NyarlathotepHastur at 2024-03-20 19:40:23+00:00 ID: kvs498s


Du kunne jo, idk, tjene dine egne penge?

load more comments (1 replies)