this post was submitted on 18 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Kadanon at 2024-03-18 17:11:40+00:00 ID:
kvga7co
Kan supplere med at deres alm. fløde på 38 % ligeledes er blevet ændret til 36 %...
Faulty_grammar_guy at 2024-03-18 18:31:30+00:00 ID:
kvgog0j
Har de seriøst det? Det er træls, hvis jeg skal til at kigge på hvilken fedtprocent min fløde har.. For syv søren da hvor bliver jeg træt!
Opspin at 2024-03-18 19:13:32+00:00 ID:
kvgvygv
Jeg køber kun Arla Unika 50%
Hilsen Eric, CEO
Edit, nej nu er den fandme blevet til 48% så nu boykotter jeg lortet!
smrr2 at 2024-03-18 22:57:25+00:00 ID:
kvhytyc
Kan godt afsløre hvorfor den blev sænket, om sommeren når køre går på græs producere de mindre fedt, hvilket ledte til man ikke kunne garantere 50% (men hvis det hjælper er den stadigvæk deroppe en gang imellem)
Skulder at 2024-03-18 19:43:50+00:00 ID:
kvh1e1v
Jeg lavede varm kakao på den det sidste vinter.
Jeg forstår godt at siden der forbudt for folk under 18. Puuuuuuuha det var lækkert-farligt.
Faulty_grammar_guy at 2024-03-18 20:55:38+00:00 ID:
kvhe5q5
Jeg har engang prøvet en fåre fløde på nogle og 60%. Det var næsten for meget. Men kun næsten.
AppleDane at 2024-03-18 21:22:29+00:00 ID:
kvhivno
"Ej, NU stopper jeg!"
spiser videre
Faulty_grammar_guy at 2024-03-18 21:24:25+00:00 ID:
kvhj7vk
Selvdisciplin er en by i Rusland, når det kommer til velsmagende mad. Jeg kan ikke stoppes!
Tenkehat at 2024-03-18 21:54:28+00:00 ID:
kvhof19
"Det smager simpelthen af så meget at man kun kan spise et stykke".
En sætning jeg har hør mange gange og aldrig har forstået.
Sumpskildpadden at 2024-03-19 03:04:43+00:00 ID:
kvj0pvv
Jeg har samme “challenge accepted” autosvar.
AppleDane at 2024-03-18 21:21:51+00:00 ID:
kvhirjr
Deres Reje-, Alpe-, Bacon- og Skinkeost er også gået fra 250g til 200g. :(
Phatjack_ at 2024-03-19 06:23:03+00:00 ID:
kvjln4f
Hvordan malker man en Alpe?
Ingefaerkillingen at 2024-03-19 07:44:57+00:00 ID:
kvjs47o
På samme måde som man malker en reje.
Tardaesel at 2024-03-19 07:20:07+00:00 ID:
kvjq7az
Jeg tænker det må være det hvide lag på toppen, men jeg vil nu hellere se, hvordan man malker en reje.
Fredesen at 2024-03-18 17:30:20+00:00 ID:
kvgdjai
Og det dumme ved det er, at spørger du Arla hvorfor vil de sikkert svare "fordi vi tager et ansvar for folks sundhed". Hvilket er noget vås, det er ikke fedt folk bliver fede af, det ved vi i dag er en myte. Det er kulhydrater vi bliver fede af, mere end noget andet.
De mest effektive slankekure, LCHF og Keto, indebærer netop at man skal spise meget fedt (sammen med protein), men ingen kulhydrater. Det sunde fedt selvfølgelig.
Bitter_Air_5203 at 2024-03-18 18:19:08+00:00 ID:
kvgme60
Du tager fejl, det er hverken fedt eller kulhydrater, men kalorier vi bliver fede af. Med andre ord for mange kalorier.
Fredesen at 2024-03-18 18:28:34+00:00 ID:
kvgnxmg
Korrekt. Du kan selvfølgelig også blive fed af fedt, hvis du spiser nok af det længe nok. Men fidusen er at fedt holder dig mættet længe, mens kulhydrater spiker dit blodsukker og giver dig trang til mere efter en time eller to. Det gør fedt og protein ikke.
Og så lærer du din krop at skifte til fedtforbrændning.
Så det er i høj grad kulhydraterne der gør at vi bliver fede i vesten, ikke så meget fedt. Fordi de får dig til at overspise.
Elvthee at 2024-03-18 19:59:37+00:00 ID:
kvh47fb
Dude, ikke alle kulhydrater spiker dit blodsukker med det samme, som havde du spist en snickers bar. Det handler om at se din mad som en helhed ift. ernæring. Hele anken med dine udtalelser er at de udbreder et restriktivt syn på mad, hvorfor skal kulhydrater forhades? Hvad har en kartoffel gjort mod dig?
Ja fedt er mættende, protein er mættende og you know what kartofler er også mættende! Jeg bliver faktisk også mæt af en skål ris til min stir fry eller en lille tallerken carbonara. Snacks mætter mindre og ja mange snacks består også af kulhydrater, men typisk er mange snacks også fede og det er mere der man får en dårlig kombination af noget der smager godt, har en mindre god ernæringsværdi og nok ikke mætter så meget. Der er også snacks der er ret sunde og kan give lidt mæthed midt på dagen f.eks. Frugt, skyr med bær, jerky osv.
Når du er på en lav kulhydratsdiæt så forbrænder din krop selvfølgelig mere fedt og protein, fordi you know du spiser mere at det for at erstatte de kulhydrater du "helst ikke skal spise". At være i ketogenese betyder ikke nødvendigvis at din krop nu er bedre til at forbrænde det fedt der sidder på kroppen, der er en grund til at f.eks. Keto ikke er set som en meget bedre diæt end så mange andre i den videnskabelige litteratur.
Ikke at fedt er dårligt, jeg tror ikke på at nogle af makronæringstofferne er dårlige. Ligesom man kan få indtaget rigtig mange kalorier gennem kulhydrater, så kan det samme ske med fedt og protein, fedt indeholder bare lidt flere kalorier end kulhydrater og protein per gram. Det gør da at man lige skal tænke sig om når man har gang i at stege maden, 3 spsk olie og du er oppe på ~370 kcal. Faktisk, synes jeg selv at der generelt skal være mere omtanke når det kommer til mad end sort/hvid tænkning. Om du spiser sundt eller usundt kan kun vurderes ud fra hvordan du generelt spiser og ikke ud fra at du har spist x ting. Et stykke kage kan godt være en af en sund hverdag.
Der spises altså sygt mange kulhydrater i ikke-vestlige lande, bare kig på risforbruget! Japan er kendt for en generel sund befolkning, men ris er set som obligatorisk til meget mad. Din påstand om at kulhydrater gør os fede virker bare ikke i det sammenhæng. Det kunne måske tænkes at der er flere forskellige faktorer der bidrager til vestens fedmeproblem?
Vi lever i et fedmefremmende samfund, som mennesker er vi påvirket af vores omgivelser i høj grad og man kan derfor ikke skyde alt skylden på individet, men man kan heller ikke sige at det blot er samfundets skyld, det er komplekst. Vi lever i en verden, hvor de færreste af os mangler mad samtidigt med at det er sværere at være aktiv for mange. Går du på shoppingtur er der mange butikker der tæt på disken har slik der kan købes, altså fristelser mens man venter i køen. Supermarkeder er designet til at friste og hverdagens ræs gør at mange til dagligt tager hurtige valg når det kommer til spisning. På jobbet er der fødselsdagskage, afskedskage, fejring af whatever kage og morgenbrød til morgenmødet.
For mange hænger overspisning også samme med mentale problemer, trøstespisning er en udbredt løsning for mange, at stoppe med at spise kulhydrater fikser jo ikke nødvendigvis ens trøstespisning.
Spis varieret, tænk over portionstørrelser,!fokuser på grøntsager og få daglig motion, det kan man sgu' komme langt med uden at rode sig ud i en toksisk diet kultur.
Zarzalu at 2024-03-18 18:37:04+00:00 ID:
kvgpf9q
No such thing som at skifte til fedtforbrænding. så længe at du er i et kalorie underskud brænder din krop fedt og muskel af for energi.
det er ikke diet bestemt, men ja at øge blodsukkeret han også få din krop til at producere ghrelin.
Nice_Gazelle_3511 at 2024-03-18 18:24:31+00:00 ID:
kvgm9eb
Kalorier. Du bliver fed af kalorier. I hvert fald hvis du indtager flere end du forbrænder.
Fredesen at 2024-03-18 18:21:17+00:00 ID:
kvgmn3o
Korrekt. Du kan selvfølgelig også blive fed af fedt, hvis du spiser nok af det længe nok. Men fidusen er at fedt holder dig mættet længe, mens kulhydrater spiker dit blodsukker og giver dig trang til mere efter en time eller to. Det gør fedt og protein ikke.
Og så lærer du din krop at skifte til fedtforbrændning.
Så det er i høj grad kulhydraterne der gør at vi bliver fede i vesten, ikke så meget fedt.
NiuxeR at 2024-03-18 21:01:07+00:00 ID:
kvhf4sn
Lyder som noget V Shred har sagt. Hvis du spiser mere fedt og protein men stadig har kulhydrater i din kost, har du så noget skriv om at min krop skulle ændre forbrænding?
Tarianor at 2024-03-18 18:19:53+00:00 ID:
kvgrn1w
Det er kcal man bliver fed af. Det eneste der betyder noget er om ens indtag er højere end ens forbrænding. Hvis kulhydrater virkelig var det man blev fed af så ville vegetarer/veganer være de tykkeste mennesker på jorden.
Fredesen at 2024-03-18 19:11:35+00:00 ID:
kvgvlsv
Kulhydrater fra grøntsager bliver set som "ok" i begrænsede mængder når du er på Keto eller LCHF. De værste er dem man kalder de hurtige kulhydrater, fra hvidt brød, pasta, ris, kartofler og selvfølgelig sukker.
Selvfølgelig bliver du fed hvis du indtager nok kalorier, pointen er at kalorier fra kulhydrater skaber trang til mere, mens kalorier fra protein og fedt holder dig mættet længe og ikke spiker dit blodsukker, og giver dig trang til søde sager og overspisning.
Din lyst til at indtage for mange kalorier bliver mindre når du spiser kulhydratfattig kost.
Tarianor at 2024-03-18 19:28:25+00:00 ID:
kvgymh7
Er helt enig of underforstået med dette, det var bare ikke det du skrev før, og der er en ret stor forskel på at "kulhydrater mætter mindre per kcal" og "du bliver fed af kulhydrater".
Fredesen at 2024-03-18 19:54:12+00:00 ID:
kvh38s6
Er der det? Det er fordi alt for stor en del af vores kost består af kulhydrater at vi bliver fede i vesten. Fordi kulhydraterne får os til at overspise ved at give os trang til mere, og det er derfor kulhydraterne gør os fede.
Onanissen at 2024-03-18 18:18:17+00:00 ID:
kvgm43o
Næ. Det er kalorieoverskud.
Slankekure virker ikke. Folk tager generelt vægten på igen efter de er færdige med kuren.
Folk taber sig pga. kalorieunderskud. Alle "effektive" slankekure virker fordi man skruer ned for kalorieindtaget.
Jeg har tabt 10 kilo på 3 måneder. Jeg spiste næsten dagligt chokolade, slik eller drak cola. Jeg havde ingen restriktioner. Intet var forbudt. Jeg sørgede bare for at have et kalorieunderskud.
Damperen at 2024-03-18 18:24:42+00:00 ID:
kvgn8xk
Det er også fordi at alle kure er midlertidige, hvad stopper så vægten fra at komme tilbage?
Onanissen at 2024-03-18 18:50:55+00:00 ID:
kvgrwjj
Det er nemmere sagt end gjort - man skal ændre sin livsstil, ændre sit syn på mad og være lidt mere kærlig overfor sig selv og omfavne sin krop, fremfor at gå på en eller anden trendy og restriktiv diæt, i mens man banker sig selv i hovedet over, at man nu kom til at tage et stykke kage med lidt for meget glasur på.
Altså spis godt med grøntsager og frugt, drop sort / hvid tænkningen "der er sundt og usundt mad". Spiser du kun pizza er det usundt. Spiser du kun brokolli er det usundt. Det handler om mængderne og at spise varieret med fokus på næring - og nydelse. For mad er andet en næring og kalorier - det er også smag, hygge og socialt samvær. .
Og selvfølgelig få en masse bevægelse ind i hverdagen. Det behøver ikke at være flere timer i træningscenteret. En rigtig stor andel af kalorier bliver forbrændt ved helt almindelige hverdags-bevægelser (NEAT: Non-exercise activity thermogenesis): gåture, rengøring, madlavning, havearbejde osv.
Og det med at være kærlig overfor sig selv og omfavne sin krop har vist sig at være mere gavnligt end at være hård mod sig selv og hade sin krop. Ved at være glad og taknemmelig for sin krop, har man faktisk nemmere ved at tabe sig - og holde sin vægt stabil. Fat-shaming eksempelvis leder tit til trøstespisning. Så man skal ikke udskamme sig selv. Man skal tvært i mod være glad og tilfreds med sig selv og sin krop - i mens man selvfølgelig spiser sundt og varieret, ikke spise for meget, og selvfølgelig finde en måde at bevæge sig en masse i løbet af en dag på en måde, man godt kan lide at bevæge sig.
toallthegooddays at 2024-03-18 18:56:27+00:00 ID:
kvgswp7
Potato potato. Grunden til at de fleste slankekure ikke lykkes i længden er fordi at folk ikke får nok fedt og protein og mætte i længere tid og derfor øger deres kalorieforbrug/spiser oftere pga. dette.
Naustratze at 2024-03-18 18:49:28+00:00 ID:
kvgnsd2
Det er ikke rigtigt. Man tager på, hvis man spiser flere kalorier end man forbrænder. Ligegyldigt om kalorierne kommer fra fedt, protein eller kulhydrater. Så ja, fedt er ikke den skurk, forskere tidligere troede. Det er kulhydrater dog heller ikke.
Og så er det en dårlig idé at promovere "slankekure", der går stik imod kostrådene. En stor andel af kalorierne i de fleste grøntsager kommer fra kulhydrater, og kulhydrater bør være den største del af det daglige kalorieindtag i en sund og balanceret kost. Men selvfølgelig i form af grøntsager, bælgfrugter o.l. og ikke hvidt brød, hvis man gerne vil undgå at indtage for mange kalorier (og tage på).
At Arla nok vil få svært ved at promovere sig på sundhed er til gengæld rigtigt.
Fredesen at 2024-03-18 18:37:07+00:00 ID:
kvgpfke
Du kan selvfølgelig også blive fed af fedt, hvis du spiser nok af det længe nok. Men fidusen er at fedt holder dig mættet længe, mens kulhydrater spiker dit blodsukker og giver dig trang til mere efter en time eller to. Det gør fedt og protein ikke.
Og så lærer du din krop at skifte til fedtforbrændning.
Så det er i høj grad kulhydraterne der gør at vi bliver fede i vesten, ikke så meget fedt. Fordi de får dig til at overspise.
Kostrådene giver jeg ikke super meget for længere. Jeg mistede meget af respekten for den officielle kostpyramide da de meldte ud at de har ændret den så den nu tager mere hensyn til hvad klimaet har bedst af at du indtager, end hvad DU har bedst af at indtage.
Merodium at 2024-03-18 17:58:53+00:00 ID:
kvgintm
"De mest effektive slankekure" er en falsk udmelding.
Uanset valget af slankekur er raten af mennesker der er tilbage på deres normalvægt efter 1-2 år, den samme.
Så de er alle lige effektive. Og ubrugeligt, for den sags skyld.
BrosefDudeson at 2024-03-18 18:13:57+00:00 ID:
kvglchp
De fleste for hvem det ikke lykkes at holde den nye vægt tager faktisk endnu mere på, end før de gik på kur
Fredesen at 2024-03-18 18:15:00+00:00 ID:
kvglj6j
Jeg tror du forveksler effektiv med langtidseffekt. Men jeg har ikke set noget der peger på at der er ligeså mange tilbage på normalvægt efter 2 år. Du må gerne linke til det.
Begge diæter er effektive fordi du taber dig hurtigt, og uden at sulte dig, da du må spise ligeså meget protein og fedt som du har lyst til. Fidusen er så at når du spiser fedt har du ikke lyst til at spise i lang tid, da det vedligeholder en mæthedsfornemmelse i lang tid, i modsætning til kulhydrater som hurtigt går i blodet og spiker dit blodsukker, for derefter at give dig et crash som giver dig trang til mere kulhydrat.
Og det er også forklaringen på at en McDonalds menu gør dig mere sulten en time efter du har fortæret den, den indeholder store mængder kulhydrater.
Anotherdanishmoron at 2024-03-18 18:23:36+00:00 ID:
kvgn1yu
"De fleste interventioner, der kombinerer kostråd med råd om øget fysisk aktivitet, resulterer gerne i et vist vægttab inden for de første 3-6 måneder; men langtidsopfølgning viser en betydelig grad af tilbagefald – op til 90% er tilbage til eller over udgangsvægten efter 4-5 år (Wadden, 1993). Supplerende behandling med meget lavkalorieholdige diæter (VLCD, dvs. 800-1.000 kcal /dag eller 3,5-4,2 MJ) samt farmakologisk behandling af overvægten har endnu ikke vist at kunne bedre langtidsresultaterne. Et enkelt studie har dog vist, at hvis patienterne kan holde en fedtfattig kost (< 30 energiprocent fra fedt), kan det bedre langtidsresultaterne (Astrup et al., 1997). Det er også muligt, at nyere og forhåbentlig mere effektive farmakologiske midler eller kirurgiske indgreb ville kunne bidrage til bedre vægtvedligeholdelse."
Jeg ved ikke om jeg må kopiere fra Google men det er en udgivelse fra sundhedsstyrelsen der hedder overvægt og fedme.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/1999/Overvaegt-og-fedme.ashx&ved=2ahUKEwjkquihtv6EAxUvQlUIHcMqBr8QFnoECC0QAQ&usg=AOvVaw3VX5lzk2CF6JpI3zQ8aJaA
Fredesen at 2024-03-18 18:41:39+00:00 ID:
kvgq8dd
Det er klart at hvis du går tilbage til at spise på den måde der gjorde dig fed, så gør den dig fed igen.
Anotherdanishmoron at 2024-03-18 18:54:39+00:00 ID:
kvgskzf
Det er helt korrekt, så er man nødt til at se nærmere på hvorfor folk så går tilbage til den gamle livsstil. Der siger forskningen så at gener kombineret med vores samfundsstruktur, fødevaretilgængelighed og stigmatisering af overvægtige spiller den største rolle.
Fredesen at 2024-03-18 19:16:11+00:00 ID:
kvgwfd8
Jeg mener nu at kost og motion spiller den største rolle. Og tilgængeligheden af hurtige kulhydrater i stort set al fast food.
Pointen med Keto og LCHF er at du ikke skal gå tilbage til at spise det du blev fed af. Keto er svært at overholde i længden, da den er ret restriktiv, derfor er der mange der starter med Keto, taber sig over et par måneder og derefter holder vægten stabil med LCHF, som ikke skærer kulhydraterne helt ud, men du skal bare spise færre kulhydrater end du gjorde før du startede dit vægttab.
Anotherdanishmoron at 2024-03-18 19:45:50+00:00 ID:
kvh1qu1
Det er også fint at du har din mening. Min mening er bare baseret på forskningen, fordi den er langt mere generaliserende end mine egne oplevelser.
Der er ikke nogle slankekure, hvor ideen er at du skal gøre noget midlertidigt. Problemet er bare at restriktioner ikke virker. Om det er keto, lchf, faste eller kalorierestriktion, så virker det ikke på den lange bane. Rigtig mange oplever at kroppen kæmper imod vægttabet fordi der er energiunderskud i systemet. Hvilket betyder at sulten øges og aktivitetsniveauet sænkes, dette foregår på et niveau vi ikke selv kan regulere, ligesom trangen til at gå på toilettet. Det er her man falder tilbage i den gamle livsstil. Sult er et instinkt, det er ikke noget man bare lige kan ignorere fordi man burde.
Fredesen at 2024-03-18 19:57:41+00:00 ID:
kvh3v1n
Du har ikke helt forstået hvordan kulhydrater piller ved din mæthedsfølelse, og påvirker dit blodsukker.
Vi taler ikke om reel sult her, vi taler om fødevarer som piller ved din oplevelse af at være sulten, selvom du ikke er det. Lidt ligesom din krop heller ikke har brug for nikotin, da det er en nervegift, men den snyder din hjerne til at tro den har brug for mere. Det er det de hurtige kulhydrater gør, i en lidt mildere form.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-18 22:13:33+00:00 ID:
kvhrn61
Vægt er ikke lige fedtprocent.
muntjac_DK at 2024-03-18 18:19:53+00:00 ID:
kvghuoe
Hvor kom det postulat fra? Har du haft en dårlig oplevelse med tidligere svar fra Arla, eller er det din fordom?
Bitter_Air_5203 at 2024-03-18 17:22:56+00:00 ID:
kvgc7f0
Så forstår jeg at mine gains er faldet.
Så må jeg hellere blande et ekstra scoop weight gainer I mine protein shakes.
maxm at 2024-03-18 19:01:24+00:00 ID:
kvgtsp8
FFS når de ændrer deres produkter så risikerer man at de opskrifter der er lavet ud fra den gamle ikke virker længere. Det er usselt.
Mofme at 2024-03-18 18:57:36+00:00 ID:
kvgt42w
Profitmaksimering så det basker